Jest wiele mitów dotyczących motocykli. To prawda że jest nimi
niebezpieczniej się poruszać niż autem i jest też prawdą że na motorze
się jeździ dużo, dużo trudniej niż autem. Aczkolwiek motocykle potrafią
też więcej od auta. Są dużo bardziej zwrotniejsze i stosunek wagi do
mocy jest o wiele lepszy niż w samochodzie. Są najczęściej bardzo dobrze
wywarzone i dużo lepiej się trzymają drogi nawet na mokrym asfalcie.
Granica Aquaplaningu na mokrej jezdni (3mm wody) to 80 km/h w
samochodzie w motorze dopiero od ok. 140 km/h.
HAMOWANIE:
Producent opon motocyklowych continental przeprowadził bardzo ciekway
test gdzie starano się doprowadzić motor przy normalnej jeździe do
poślizgu wywołanym aquaplaningiem. Poduszka wodna zaczęła się tworzyć
dopiero przy prędkości 140 km/h. I nawet wtedy była formą opony
rozprowadzana i nie stała. Motor zachował swoją przyczepność. Oczywiście
bardzo ważna jest opona ale opony motocyklowe posiadają całkiem inną
formę niż samochodowe. Motocyklowe nie są płaskie. Fakt faktem że nawet
gdy się tył motoru zacznie ślizgać to jeszcze często go można
przechwycić i się nic nie stanie.
Aczkolwiek trzeba wziąć pod
uwagę że jeśli przednie koło się śliźnie na mokrej nawierzchni to już
amen. jako że na motrze hamujesz przedewszystkim przodem twoja droga
hamowania na mokrej drodze jest średnio trzykrotnie dłuższa niż na
suchej. Często motocykliści z krutszym doświadczeniem boją sie
zachamować ostro na mokrej nawierzchni i dochodzi do wypadków które
można by uniknąć. Przy prędkościach powyżej 120 na mokrej nawierzchni
twoja droga hamowania jest dłuższa od drogi ciężarówki lub samochcodu
osobowego, więc miejąc to na uwadze nie podjeżdzaj za blisko w takiej
sytuacji.
Natomiast na suchej nawierzchni twoje hamulce w motorze
są dużo lepsze niż w cięószych samochodach. Większość motocykli posiada
w przednim kole podwujny zestaw tarczowy. Najczęściej 2x 4 tłoczki. Te
hamulce są bardzo dobre.
TIP: Możesz mieć też bardzo dobre jeśli
zamienisz przewody gumowe na przewody stalowe tzw. Stahlflex - wtedy
punkt hamowania jest brachialny i niezależny od temperatury w
przeciwieństwie do gumowych przewodów.
Na początek odradzam jednak od tuningu hamulców.
Nauch się ich właściwie używać!!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz